3. 2. 2021.
Želiš li pokrenuti vlastiti posao, ali se osjećaš nemoćno jer nemaš pojma koji su nužni koraci u planiranju i otvaranju web shopa? U sljedećem članku donosimo ti odgovor na pitanje kako otvoriti web shop uz još poneki bonus savjet za njegovo uspješno funkcioniranje.
Prije svega, čestitamo ti na odluci da pokreneš vlastiti web shop! Znamo da si trenutno sigurno preplavljen pitanjima i nepoznanicama, stoga te u ovom vodiču čekaju objašnjenja pojmova i koraka s kojima ćeš se vjerojatno susresti prilikom otvaranja web shopa.
Broj web shopova i povjerenje kupaca prema njima u Hrvatskoj svake se godine sve više povećava. Iako većina i dalje preferira fizički otići u trgovinu prilikom kupnje, vrlo je visok postotak onih koji će prije tog odlaska željene proizvode potražiti online stoga je izgradnja web shopa postala nužan korak za povećanje dobitaka čak i ako već imaš klasičnu trgovinu.
Prije pokretanja postupka otvaranja web shopa trebao bi se pozabaviti prikupljanjem informacija i pripremom na nekoliko različitih područja: legalna pitanja i uvjeti, istraživanje konkurencije, asortiman i način nabave te dostave proizvoda, opcije plaćanja, odabir platforme i dizajn, marketing te detalji vođenja web shopa jednom kad je postavljen.
Ako se možda već neko vrijeme baviš klasičnom prodajom i misliš da nema nekakve velike razlike kad se sve to samo prebaci online, ipak obrati pozornost da je za internet trgovinu potrebno napraviti određene prilagodbe.
Prije bilo kakvog pokretanja izgradnje web shopa, prvo je potrebno proučiti zakone koji se odnose na web trgovinu kako bi bio siguran da posluješ u skladu s njima te da kupcu možeš pružiti sve potrebne informacije na web shopu. Osim toga, ako već nisi, potrebno je registrirati poslovni subjekt ili nadodati djelatnost trgovine u postojeći.
Rad internet trgovine opisan je i reguliran brojnim zakonima, stoga ti savjetujemo da prije konkretnih koraka dobro proučiš sljedeće:
Što se tiče skladišta potrebnog za poslovanje web shopa, ono je u nekim slučajevima potrebno, u nekima ne. Skladište ti neće trebati ako već imaš svoje skladište, ako preko web shopa prodaješ samo usluge ili prodaješ robu koja kupcu stiže direktno od dobavljača. U ostalim slučajevima skladište mora postojati kao poslovni prostor za koji su ishođeni minimalni tehnički uvjeti.
Prednost internet trgovina nad klasičnima leži u tome što ih uz kvalitetnu pripremu, znanje i vještine može voditi i samo jedna osoba, no ipak treba imati na umu da dobro osmišljene i pripremljene web trgovine imaju najveću šansu za uspjeh. Zato je uvijek dobro surađivati s više ljudi koji mogu pridonijeti različitim talentima i perspektivama.
Sad kad si dobro razmislio, pripremio se i osigurao s legalne strane, vrijeme je da se pozabaviš kreativnim aspektom svoje nove web trgovine. Odabir imena web shopa iznimno je bitan korak jer se ono povezuje s tvojim proizvodima i ostaje u sjećanju kupaca. Zato ti savjetujemo da se poigraš s lako pamtljivim imenima koja se mogu povezati s onim što prodaješ.
Ako ne želiš prolaziti postupak brendiranja svog web shopa, odaberi naziv usko povezan s kategorizacijom proizvoda ili usluge koje prodaješ. Takvi nazivi su lako pamtljivi i kupci će te lakše pronaći preko tražilica kad su u potrazi za proizvodom koji im treba. Osim toga, kad kupac traži npr. opremu za vrt, web shop pod tim nazivom činit će mu se najvjerodostojnijim i bit će sigurniji da će kod tebe pronaći ono što mu treba.
Kad odabereš ime web trgovine, trebat će ti domena i hosting za njezino pokretanje. Domena je naziv tvoje web-stranice, npr. www.opremazavrt.hr, a web hosting je, najjednostavnije rečeno, zakupljeni dio servera na kojem se nalazi tvoj web shop. Domena sama bez web hostinga ne može funkcionirati jer hosting osigurava mjesto na internetu koje tvoj potencijalni kupac može posjetiti. Pri odabiru domene vodi računa da je slobodna, a odlične su vijesti da registrirani poslovni subjekti u Hrvatskoj imaju pravo na besplatnu domenu ako ona ispunjava uvjete naziva.
Istraživanje tržišta i prezentacija proizvoda bit će pola uspjeha tvog web shopa. Kreiraj viziju i odredi svrhu svog web shopa koji će te voditi u svim daljnjim odlukama koje budeš morao donijeti.
Pogotovo ako si u tome potpuni početnik, prije otvaranja web shopa daj si vremena istražiti konkurenciju: koje im je ciljana publika, koliko proizvoda nude svojim klijentima, kako ih prezentiraju, kakav je njihov poslovni model, koje kanale za marketing i društvene medije koriste, koliko im je publika lojalna, vidiš li rješenje za neke od njihovih problema itd. Tako ćeš dobiti odgovor na mnoga pitanja i izazove čak i prije nego se pojave od onih koji taj posao već neko vrijeme rade uspješno.
Posebnu pozornost stavi na izradu fotografija ili videozapisa kojima ćeš vizualno predstaviti proizvod te opise proizvoda. Kad se potencijalni kupac nađe na tvom web shopu, obično imaš samo jednu priliku privući pozornost na svoje proizvode, stoga ju dobro iskoristi.
U klasičnim trgovinama osobita pažnja pridaje se rasporedu polica, privlačnosti robe i osjećaju ugode kupca te isti princip treba primijeniti i na web trgovinu. Neka fotografije i videozapisi budu visoke kvalitete i profesionalni, iako to ne znači nužno da moraš naći profesionalca koji će proizvode fotografirati. U današnje vrijeme vrlo je jednostavno samostalno napraviti visokokvalitetne fotografije koje vrhunski predstavljaju proizvod mobilnim uređajem s malo boljom kamerom.
Potrudi se da opisi proizvoda budu što detaljniji i u njima odgovori na što više pitanja i nedoumica koje bi se mogle pojaviti u glavi potencijalnog kupca dok razgleda tvoj asortiman. Osim osnovnih podataka o njegovim svojstvima, tehničkim uvjetima i drugim nužnim parametrima koji proizvod opisuju kao da ga kupac vidi u fizičkoj trgovini, dodatno obogati opis informacijama o proizvodu koji će mu podići vrijednost. Uvijek imaj na umu da ne prodaješ samo proizvod nego iskustvo koje će taj proizvod omogućiti tvom kupcu.
Uz to, što više olakšaj kupcu put to različitih dimenzija i boja istog proizvoda jer mogućnost više odabira i brz pronalazak povećavaju vjerojatnost kupnje.
Kad si završio sa svim potrebnim istraživanjem i pripremio materijal koji će biti objavljen na web shopu, posveti se odabiru platforme, odnosno Content Management Systema. Jednostavno rečeno, CMS je program koji će pokretati web shop i preko kojeg ćeš ga moći samostalno uređivati i voditi. Stručnjaci kažu da se platforma web shopa bira tek kad točno znaš što ćeš preko njega prodavati, koliko ćeš imati proizvoda i koje sve mogućnosti želiš da ima tvoja web trgovina.
Velika je prednost web trgovina što se mnogo toga može automatizirati pa ne moraš gubiti puno vremena i energije na upravljanje sustavom. Mnoštvo platformi koje su danas dostupne značajno olakšavaju otvaranje web shopa, kako s edukacijske tako i s financijske strane.
Da bi pokrenuo web shop u današnje vrijeme nije ti potreban ni programer ni profesionalni dizajner jer postoji već mnoštvo gotovih rješenja, a dio platformi može se koristiti i potpuno besplatno.
U nastavku članka informiraj se o trenutno najpoznatijim platformama za otvaranje web shopa:
WooCommerce je trenutno najbolje razvijen i najviše upotrebljavan CMS za web shop koji danas koristi preko 70 % web shopova. Radi se zapravo o dodatku za WordPress, najpoznatiji sustav za upravljanjem sadržajem web-stranica. Privlačan zbog svoje brzine, pouzdanosti i pristupačnosti, WooCommerce omogućuje izradu web shop-a unikatnog dizajna tako da ga možeš u potpunosti prilagoditi svom brendu, industrijskog grani kojoj pripada tvoj asortiman te ostalim pravilima struke.
WooCommerce nudi mogućnost kreiranja neograničenog broja kategorija proizvoda te dodavanje velike količine različitih proizvoda, a uz to još se može i nadograditi raznim drugim dodacima koji ovaj kvalitetan sustav čine još privlačnijim i upotrebljivijim. Ako želiš vlastitu trgovinu koja nije ovisna o nekoj platformi, a nećeš imati tisuće i tisuće proizvoda u asortimanu, onda bi WooCommerce mogao biti izvrstan izbor za tebe. U osnovi besplatan i otvorenog koda, lako je prilagodljiv i idealan za postavljanje temelja tvog web shopa.
Shopify je platforma koja u zadnjih nekoliko godina doživljava sve veću popularnost jer omogućuje jednostavno otvaranje web trgovine. Ako se baviš prodajom proizvoda direktno od dobavljača, ova platforma bi ti definitivno mogla savršeno odgovarati. Shopify je prilagođen trgovanju putem mobilnih telefona i društvenih mreža, pruža mogućnost personalizacije te ima mnoštvo dodataka i tema koje se mogu koristiti.
Naplaćuje se na mjesečnoj razini s cijenama koje variraju ovisno koji paket odabereš, a za prodavanje putem ove platforme potrebno je samo otvoriti korisnički račun. Shopify je idealna platforma za potpune početnike koji nemaju još dovoljno znanja o programiranju i postavljanju web-stranice, no potencijalni je nedostatak činjenica da ovisiš o drugoj platformi koja u svakom trenutku može promijeniti pravila.
Magento je platforma otvorenog koda, a njezina najveća prednost je u tome što se može bez problema proširivati i biti nadopunjena novim proizvodima i drugim dodacima. Uz to, platformu možeš u potpunosti prilagođavati svojim potrebama i željama stoga je jako popularna kod velikih brendova. Vrlo je jednostavna za upravljanje, a među mnoštvom dodataka kriju se besplatni dodaci koji mogu znatno olakšati promociju tvog web shopa, pogotovo ako ćeš ju raditi preko društvenih mreža.
Ipak, potrebno je napomenuti da su za korištenje platforme Magento potrebne programerske vještine jer se ne radi o gotovom sustavu koji se može samo podignuti i dodati proizvode, već je to platforma koju je potrebno podignuti na web i isprogramirati da funkcionira kako želiš. Magento se zato preporučuje trgovcima koji već imaju veći kapital koji mogu uložiti u programerski tim i očekuju veću zaradu, no ako si već siguran da se namjeravaš značajno širiti, možda nije loše odmah uložiti u platformu koja to omogućuje u kasnijim fazama.
Da zaključimo, bez obzira koji asortiman proizvoda namjeravaš prodavati, koju si platformu odabrao i kakav je dizajn tvog web shopa, neka te uvijek vode ciljevi i svrha web shopa koju si definirao na početku. Uz dobro pripremljen plan i kvalitetnu provedbu, tvoj web shop sigurno će se naći na popisu uspješnih!