3. 4. 2020.
Stavimo li izravne zdravstvene probleme na trenutak po strani, postalo je jasno da će kriza uzrokovana korona virusom za sobom ostaviti niz dugoročnih ekonomskih i gospodarskih posljedica. I iako vam u ovom trenutku najlogičnije djeluje održati se na površini i gasiti trenutne požare, vrlo je važno planirati budućnost vašeg poslovanja kako biste bili što spremniji za ono što slijedi. Uspješno poslovati u doba krize moguće je uz ovih nekoliko savjeta.
1. S obzirom na to da će mnogi u ovim trenucima biti fokusirani na sada i ovdje, ovo bi mogla biti vaša prilika za stvoriti mrežu potencijalnih budućih klijenata i kupaca. Radeći na tome sada osigurat ćete si lakši nastavak poslovanja kada se stvari u svijetu smire. Također, dok svi drugi posluju u trenutku, iz dana u dan, tim istim potencijalnim klijentima narast će povjerenje u vas kao poduzeće koje drži sve pod kontrolom.
2. Diljem svijeta ljudi se savjetuju da ostaju u svojim domovima, a takva mjera sigurnosti predstavlja dugoročnu prijetnju vašem poslovanju ukoliko ste poduzeće koje slijedi B2C model (business to customer) i oslanja se na prodaju 'uživo' i interakciju s kupcima. U tom slučaju potrudite se biti kreativni i timski osmisliti načine kako i dalje kupcima ponuditi, prodati i dostaviti vaš proizvod i za vrijeme pandemije. Jedan od takvih primjera su restorani koji su se okrenuli dostavama, osmislili posebne dnevne menije i razne akcije kako bi zadržali svoje klijente.
3. Upitajte se može li vaš proizvod ili proizvodnja biti od pomoći u vrijeme karantene i pandemije, te prema tome usmjerite svoj marketing. Dobar primjer takvih poduzeća su oni u tekstilnoj industriji koji su svoju pomoć ponudili u šivanju i izradi maski za lice koje često ne možemo pronaći u trgovinama od kada se virus proširio svijetom. Pojačan i fleksibilan marketing također je vrlo važan zato što se mnogi vaši klijenti pitaju radite li još uvijek i hoćete li opstati. Dajte sve od sebe da im pokažete da ste još uvijek ovdje za njih!
4. Iznimno je važno u obzir uzeti, osim pitanja kako preživjeti pandemiju, pitanje strategije poslovanja nakon što pandemija prođe. Nemojte pretpostaviti da će se stvari preko noći vratiti na ono što su bile prije nego što su se, isto tako, preko noći promijenile. Jedno od važnih razmišljanja je ono kako će se ljudi ponašati nakon što kriza prođe, hoće li kupci koji su se, sada već, navikli kupovinu obavljati online, vratiti fizičkoj kupovini nakon krize?
Uzmimo za primjer financijsko savjetovanje koje ste do sada nudili prema modelu B2B ili B2C. Do sada, klijenti su uvijek radije birali razgovor sa stvarnom osobom nego automatizirana rješenja, no sada, u vrijeme socijalnih distanci, ostajanja u svojim domovima i rada na daljinu, klijenti će se možda naviknuti upravo na ono što su prije odbijali, te biste se vi, nakon krize mogli naći s manje klijenata nego prije, dok će velike kompanije koje nude automatizirana rješenja profitirati. Iz tog razloga je vrlo važno biti fleksibilan i u mogućnosti prilagoditi svoje usluge trenutnim potrebama i načinu provođenja istih, ali upravo tako da ona budu najbolji izbor za vaše klijente i nakon pandemije.
5. Kako biste osmislili kvalitetnu strategiju i implementirali sve prethodno navedene savjete, dobro polazište je popis izazova s kojima bi se vaše poduzeće moglo suočiti. Vrlo je važno razmišljati o svim mogućim scenarijima i svaku mogućnost uzeti u razmatranje. Razmislite o svemu, od mogućeg prekida lanca opskrbe do poteškoća u komunikaciji, pronalaženja kupaca i borbe s konkurencijom. Bez obzira na to što mislili o tome kako i kada će se kriza privesti kraju, bitno je misliti na svaki mogući scenarij, pa i onaj najgori.
6. Nakon što se popisali sve svoje izazove trebali biste osmisliti rješenje za svaki od tihizazova. Nemoguće je točno simulirati što bi se moglo dogoditi, stoga je bolje imati rješenja u pripremi i razrađenu strategiju nego biti uhvaćen nespreman.
7. Ukoliko se to još nije dogodilo, korona virus zasigurno će poremetiti vaše planove, putovanja, komunikaciju, nabavu materijala, a može utjecati i na rad vaših zaposlenike. Umjesto da odmah otkažete sva događanja i planove, sjednite, razmislite, pitajte, informirajte se o mogućnostima i prilagodite te iste planove trenutnoj situaciji i mogućnostima. Održite sastanke, pa čak i manje evente putem raznih aplikacija koje omogućavaju grupne audio-video pozive.
8. Uz potencijalnu prijetnju zbog koje će svi vaši zaposlenici u nekom trenutku morati raditi od kuće, planirajte unaprijed omogućiti im opremu kojom će se moći služiti kako bi komunikacija i dalje nesmetano tekla, te se većina posla obavljala kao i do sada. Učinkovitost rada od kuće visoko je na ljestvici prioriteta želite li uspješno poslovati za vrijeme krize.
Ne možemo znati kako će se situacija razvijati. Možda će se sve riješiti s pozitivnim ishodom kroz koji tjedan, a možda gledamo u recesiju koja će također trajati, za sada, neodređeni period. Stoga je, za sva poduzeća, velika i mala, najvažnije ne odustati, imati čvrstu strategiju i biti prilagodljiv kako biste i dalje bili uspješni u svom poslu.