6. 11. 2018.
Obrazovanje u područjima STEM-a donosi dinamičnost, modernost i otvorenost dajući učenicima osjećaj optimistične budućnosti. No jesu li vaša djeca spremna na novu paradigmu učenja?
Akronim STEM vuče podrijetlo iz engleskog jezika, a označava jedinstvenu paradigmu učenja koja se temelji na stvarnim interakcijama iz četiri specifične discipline: znanosti (science), tehnologije (technology), inženjerstva (engineering) i matematike (mathematics).
No zašto STEM i zašto danas?
Sve 4 discipline koje obuhvaća STEM međusobno su isprepletene i neodvojive od svakodnevnog života. Znanost omogućuje bolje razumijevanje svijeta čiji smo i sami dio, tehnologija je postala apsolutno neizostavni dio svakodnevice, a inženjeri projektiraju i kreiraju svijet oko nas čineći nam živote ugodnijima. Ništa od toga ne bi funkcioniralo bez matematike - bez nje ne možemo napisati ni običan recept za ručak.
Dakle, STEM je već prisutan u gotovo svim aspektima našeg svakodnevnog života, ali školski sustav još uvijek nije do kraja prepoznao važnost ovladavanja tim vještinama u ranoj dobi.
Današnji školski sustav ubija prirodne znanstvenike – djecu koja zapravo obožavaju učiti koncepte kroz igru. Tijekom godina iz njih se istopi sav entuzijazam za istraživanjem, eksperimentiranjem i kreativnosti jer se inzistira na pamćenju i ponavljanju praznih činjenica, točnosti i postignuću što u djeci razvija strah od neuspjeha te briše svaku želju za eksperimentiranjem i učenjem kroz pokušaje i pogreške.
Djeca tako u školama u konačnici ne nauče ono što će im tijekom života uvijek biti važno, a to su između ostalog inovativnost, kreativnost, suradnja, kritičko mišljenje i znanstvena pismenost.
Učenici u školi uče kako biti radnici, a ne kreatori poslova budućnosti što posljedično dovodi do toga da na svjetskom tržištu rada danas postoji veliki nedostatak interesa za zanimanja s potrebnim vještinama iz STEM područja unatoč tome što su iznimno dobro plaćena, zanimljiva te zapravo unapređuju svijet. Također, potencijal za napredak u navedenim područjima je izuzetno velik jer se naglašava važnost cjeloživotnog učenja i napretka.
No interes mladih za studiranjem zanimanja iz STEM područja i dalje ne raste. Procjenjuje se da je to tako zato što tijekom školovanja nisu uspjeli razviti najvažniju vještinu – mentalni sklop rasta s kojim se shvaća da ne postoji jedan točan odgovor i nema mjesta strahu da se sve odgovore promotri i testira.
Zato se trebamo vratiti skroz na početak i pružiti svojoj djeci priliku da se i prije formalnog obrazovanja pripreme za STEM područja tako da razviju znanstvenu pismenost, znanstvenu metodu koja utjecaj predrasuda svodi na minimum te analitički pristup rješavanju problema. Važno je da buduće odrasle jedinke u ranoj dobi nauče prepoznati pouzdane izvore informacija te kako iz njih izvući vrijedne elemente koji će im pomoći u rješavanju problema s kojima se još nisu susreli.
I definitivno najvažnije – da se ne boje pokušati.