20. 5. 2022.
Znanje je moć, a konstantno učenje nužno je putovanje za sve one koji se u svojim životima žele osjećati moćni i ispunjeni. Cjeloživotno obrazovanje osnova je tvog osobnog razvoja te snalaženja i neprestane prilagodbe promjenjivim okolnostima u osobnom životu, na radnom mjestu i u društvenoj zajednici – i zato današnji članak posvećujemo upravo njemu.
Kad se dijete susretne sa službenim školovanjem, stekne dojam da ono u jednom trenutku završava te da su odrasli nespojivi s pojmom obrazovanja, osim kao učitelji. No jednom kad to dijete izađe iz školskih klupa, shvatit će da za osobe koje žele ostati konkurentne na tržištu rada i nastaviti se razvijati kao članovi društva, obrazovanje zapravo nikada ne staje. U suvremenom je modernom i ubrzanom svijetu gdje se tehnologija razvija iz dana u dan posve nezamislivo funkcionirati bez cjeloživotnog obrazovanja i redovitog učenja kako bi ostali u tijeku s promjenama te se istaknuli od konkurencije.
Sljedećim člankom želimo pojasniti što se sve nalazi pod pojmom cjeloživotno obrazovanje te koji su benefiti ulaganja u učenje i razvijanje kompetencija bez obzira na datum rođenja.
Prije nego krenemo detaljnije razgovarati o cjeloživotnom obrazovanju s posebnom pozornošću na njegovu primjenu u Hrvatskoj, idemo definirati i napraviti razliku u značenju izraza koji se koriste kad se govori o ovoj tematici. Naime, često ćeš moći primijetiti kako se pojmovi cjeloživotno učenje i obrazovanje odraslih koriste kao sinonimi. Iako na prvu izgleda da se odnose na isto područje, zapravo se radi o različitoj pokrivenosti sustava obrazovanja. Konkretnije, obrazovanje odraslih dio je koncepta cjeloživotnog obrazovanja koje se sastoji od 4 kategorije, a u njih spadaju formalno predškolsko, školsko i visokoškolsko obrazovanje kao ostale 3 kategorije uz obrazovanje odraslih. Dakle, obrazovanje odraslih predstavlja samo jedno razdoblje u cjeloživotnom učenju koje kreće od rane mladosti pojedinca, a može trajati do kraja života.
Isto tako može se napraviti razlika između pojmova cjeloživotnog obrazovanja i cjeloživotnog učenja pri čemu cjeloživotno učenje pokriva širi spektar prikupljanja znanja tijekom života jer uključuje i nenamjerno, neorganizirano i spontano stjecanje znanja. Cjeloživotno učenje usmjereno je na 4 osnovna cilja - osobno zadovoljstvo i razvoj pojedinca, aktivno građanstvo, društvena uključenost i zapošljivost, a njih je moguće ostvariti formalnim, neformalnim i informalnim oblicima učenja.
Formalno učenje
Formalno učenje odnosi se na obrazovanje koje se događa u različitim obrazovnim institucijama prema odobrenim programima putem kojih se onda stječu priznate diplome i kvalifikacije. Takvo učenje provodi se kao strukturalno i kronološki određeno redovito obrazovanje, a može uključivati i formalno obrazovanje odraslih.
Neformalno učenje
Neformalno obrazovanje označava organizirane procese učenja usmjerene na osposobljavanje odraslih osoba za rad, za različite socijalne aktivnosti te za osobni razvoj. U Hrvatskoj se izraz neformalno učenje koristi za označavanje organiziranih aktivnosti učenja s ciljem unapređenja znanja, vještina i kompetencija, a za koje se ne izdaje javna isprava nego potvrda o sudjelovanju.
Informalno učenje
Informalno učenje događa se bez osjećaja da se uopće radi o učenju – ono je rezultat dnevnih aktivnosti vezanih uz posao, obitelj ili slobodno vrijeme, a najčešće je nenamjerno iz perspektive onoga koji uči.
Sad kad smo prošli osnovni teorijski pojmovnik cjeloživotnog obrazovanja, u ostatku teksta fokusirat ćemo se na onaj njegov dio koji se događa nakon završetka formalnog školovanja kad pojedinac izlazi iz strukture školskog obrazovanja – bilo ono osnovno, srednje ili visoko.
To i dalje mogu biti verificirani obrazovni programi ponuđeni od strane institucija, ali isto tako razna osposobljavanja, tečajevi i seminari koji doprinose osobnom i profesionalnom razvoju pojedinca. Osnovna karakteristika koja povezuje sve vrste stjecanja znanja o kojima ovdje govorimo jest da u taj proces osoba ulazi dobrovoljno s ciljem osobnog ispunjenja.
Bilo da se radi o istraživanju osobnih interesa ili učenju motiviranom profesionalnim ambicijama, cjeloživotno učenje pomoći će ti postići osjećaj osobnog zadovoljstva kvalitetom života. To se događa jer učiti nove stvari i vještine tijekom cijelog života znači pratiti prirodnu ljudsku potrebu za istraživanjem, rastom i poboljšanjem.
Nažalost, formalno obrazovanje još uvijek najčešće ne uspijeva ispuniti sve potrebe pojedinca tako da ćeš vjerojatno tijekom života imati želje i ciljeve za koje ćeš se morati pripremiti izvan strukture škole ili posla. To je sasvim u redu – tendencija da se razvijaš zahvaljujući svojoj sposobnosti da učiš jedna je od blagodati bivanja čovjekom i sasvim je normalno tražiti izvore znanja i izvan formalnih institucija. Cjeloživotno obrazovanje otvoreno je ljudima svih životnih dobi i jedna je od njegovih pretpostavki da nikada nije kasno naučiti nove vještine te promijeniti svoju karijeru i ulogu u društvu.
Na kraju svega, same definicije i razgraničenja pojmova nisu toliko važne koliko je važno spoznati korisnost otvorenosti konstantnom učenju bez obzira na prethodno stečeno znanje i životnu situaciju u kojoj se trenutno nalaziš.
Uključivanjem redovitog učenja novih vještina u svoju svakodnevicu možeš ostvariti značajne benefite poput sljedećih:
1. Konkurentnost na tržištu rada
U suvremenom poslovnom svijetu novi proizvodi, procesi i trendovi toliko se brzo razvijaju da je bez redovitog učenja gotovo nemoguće ostati produktivan član radne snage. Ulaganjem u cjeloživotno obrazovanje na radnom mjestu održava se konkurentnost na tržištu rada te povećava šansa za boljim zaposlenjem i većim primanjima.
2. Obnavljanje motivacije i strasti za životom
Kad dugo vremena radiš stvari koje su ti poznate, zapneš u rutini i zaboraviš da si ti ta koja odlučuje čime se želiš baviti. Posvećivanje redovitom učenju novih vještina vraća ti osjećaj upravljanja vlastitim životom i podsjeća te da imaš sposobnost rasti i mijenjati se kad god to poželiš.
3. Otvaranje novih prilika
Prepoznavanje i fokusiranje na vlastite interese i ciljeve umanjuje dosadu, čini život zanimljivijim te otvara posve nove mogućnosti. Nikada ne znaš u kakvu budućnost će te odvesti tvoji interesi kad im se potpuno posvetiš!
4. Poboljšanje ostalih osobnih i profesionalnih vještina
Tijekom prikupljanja novog znanja ne učiš samo vještinu koja ti je krajnji cilj, nego razvijaš i sposobnosti potrebne za samo učenje što onda može dovesti do različitih poboljšanja u privatnom i poslovnom životu.
5. Povećanje samopouzdanja
Postajanje vještima u određenim područjima donosi sa sobom povećanje samopouzdanja koje se onda prelijeva i u ostale dijelove osobnog i profesionalnog života.
Listu benefita cjeloživotnog učenja mogli bismo nastaviti pisati do kraja teksta, ali vjerujemo da su i ovi razlozi dovoljni za početnu motivaciju. Sada idemo vidjeti kako u svoj život s lakoćom možeš uključiti više usavršavanja novih vještina.
Ukratko – ne. Ne moraš pratiti neki određeni program kako bi sudjelovala u procesu cjeloživotnog učenja. Većina će ljudi barem povremeno naučiti nešto novo samo postojanjem u modernom društvu i komunikacijom s prijateljima ili članovima obitelji. No pojavi li se u tvom životu potreba za strukturiranim i proaktivnim pristupom učenju kako bi došlo do napretka u karijeri ili osobnom životu, postoje određeni konkretni koraci koje možeš napraviti već danas.
1. Upoznaj svoje osobne želje i interese.
Cjeloživotno učenje je proces koji radiš za svoje osobno zadovoljstvo, stoga si daj vremena da upoznaš samu sebe i otkriješ što te uistinu zanima. Oko čega si strastvena, koje karakteristike trebaš posjedovati kako bi ostvarila viziju svoje budućnosti? Želiš li naučiti neku vještinu koja ti je potrebna za sljedeći korak u karijeri ili te trenutno više vuče proučavati nešto samo jer se čini zabavno? Dakle, za početak otkrij prema kojim područjima trenutno imaš najviše interesa i što te motivira na učenje.
2. Napravi listu konkretnih vještina koje želiš savladati.
Kad si definirala područje svog interesa, odnosno motivaciju za učenje, idi korak dalje i točno odredi što želiš naučiti. Koji konkretan cilj želiš postići?
3. Identificiraj iz kojih izvora želiš učiti.
S jasnom vizijom vještina koje želiš savladati, sljedeći je korak pronaći izvor informacija koji će ti pomoći da to postigneš. Ključno je definirati prethodna 2 koraka kako bi u ovoj fazi uštedjela vrijeme i novac jer o tvom cilju i motivaciji ovisi gdje ćeš potražiti pomoć. Ako ti je npr. znanje njemačkog jezika potrebno za promaknuće na poslu i preseljenje u njemačko govorno područje – najbolji pristup je strukturiran verificiran program učenja njemačkog jezika. S druge strane, ako njemački želiš učiti u slobodno vrijeme iz zabave jer ti se čini zanimljiv jezik, i besplatna aplikacija bit će dovoljna za početak.
4. Odredi vrijeme i mjesto za učenje.
Ubacivanje novog cilja u rutinu zna biti izazovno, pogotovo kad on zahtjeva značajno ulaganje mentalne energije. Ako čvrsto ne odrediš vrijeme i mjesto za učenje nove vještine, velike su šanse da se ono neće ni dogoditi. Zato unaprijed isplaniraj gdje i kada u svoje obveze možeš uklopiti učenje kako bi se mogla držati nove odluke sve do ostvarenja cilja.
5. Ostani odlučna!
Postavi realistične ciljeve, a kad dođu krizni trenuci, sjeti se svoje početne motivacije za učenjem kako bi smanjila šanse za pojavljivanjem izgovora tijekom procesa.
U Hrvatskoj je trenutno samo 3% stanovništva posvećeno cjeloživotnom učenju, a s druge strane postoji velika potraga za radnom snagom, posebice programima prekvalifikacije.
Odlične su vijesti da su i nadležne institucije u Hrvatskoj prepoznale potrebu za nastavkom obrazovanja tijekom odrasle dobi tako da se u posljednjih nekoliko godina ciljano ulaže u promociju cjeloživotnog učenja i podizanje kvalitete visokog obrazovanje. Rezultat koji se želi postići takvim ulaganjem jest povećanje razine zapošljivosti nezaposlenih osoba te usklađivanje njihovih kvalifikacija i praktičnih vještina s potrebama tržišta rada.
U moderno vrijeme postalo je neobično odabrati samo jednu karijeru za cijeli život jer nove generacije uživaju u promjenama te konstantno traže radna mjesta koja su u skladu s njihovim vrijednostima i pomoću kojih mogu utjecati na društvo u globalu te donijeti željene promjene.
Stjecanje znanja i razvijanje vještina neprijatelji su stagnacije i direktno utječu na smanjenje nezaposlenosti te ekonomski razvoj suvremenog društva. Zbog toga nam je iznimno drago da u novim generacijama postoji prirodna želja za cjeloživotnim učenjem te da su nadležni to prepoznali i odlučili financijski poticati.
Iako se cjeloživotno obrazovanje obično smatra odgovornošću pojedinca, u cijeloj ovoj priči iznimno je važna i uloga institucionalnog ili organiziranog obrazovanja pri čemu različite ustanove, tvrtke ili udruge potiču razvoj obrazovanja odraslih ulažući u razne obuke i usavršavanja svojih zaposlenika. Isto tako važne su i ustanove koje takvo organizirano obrazovanje izravno provode, bilo za svoje zaposlenike ili druge tvrtke koje ulaganjem u cjeloživotno obrazovanje kadra utječu na povećanje kvalitete svoje organizacije.
organizacije.
Naš centar za cjeloživotno obrazovanje Split kao i centar za cjeloživotno obrazovanje Zagreb prepoznaju svoju odgovornost u tom procesu tako da već godinama marljivo radimo na promociji cjeloživotnog učenja kako bi se poboljšali ljudski kapaciteti u tvrtkama, a pojedinci ostali konkurentni na tržištu rada. Drago nam je primijetiti da i sve više poslodavaca u Hrvatskoj shvaća poželjnost ulaganja u razvoj kako vlastitih kompetencija tako i vještina svojih zaposlenika. Takvi pojedinci koji kroz cijeli radni vijek ostanu otvorenog znatiželjnog uma povećavaju razinu samopouzdanja i osjećaja vlastite vrijednosti te pridonose atmosferi zadovoljstva na radnom mjestu.
***
Današnje društvo je društvo znanja i brzih promjena. Želiš li ostati njegov produktivan član, trebaš biti spremna na cjeloživotno obrazovanje te konstantno praćenje tih promjena. Pri tome nije presudno hoćeš li za način učenja odabrati strukturiran pristup institucija ili praćenje vlastite znatiželjne prirode, na kraju svega bitno je samo znaš li dobiveno znanje primijeniti na svoj osobni razvoj i napredak društva općenito. I svakako se ne zaboravi pri tome dobro zabavljati – jer najbolje se uči kroz igru!